Basisonderwijs Jenaplanschool Gorkum

Onderdeel van: Stichting OVO -Gorinchem
Onderdeel van: Stichting OVO -Gorinchem
Basisonderwijs
Openbaar
100 Leerlingen

Basisonderwijs Jenaplanschool Gorinchem

Elke dag met plezier naar school!
Bevlogen leerkrachten. Betrokken ouders. Blije kinderen. Samen maken wij Jenaplanschool Gorkum tot een gezellige, kleinschalige en goede basisschool!

We vinden het belangrijk dat kinderen zich fijn voelen, want dan leren zij het meest. Daarom hebben we oog voor de persoonlijkheid en de behoeften van elk kind. In ons onderwijs staan ontdekkend leren, werken met thema’s en ‘samen’ centraal. 

Onze school staat in een groene omgeving in de wijk Wijdschild, centraal in Gorinchem. Op de school staat het unieke kind centraal. Samen leren en groeien is ons motto. De Jenaplanschool is meer dan alleen een plek waar je kennis en vaardigheden aangeleerd krijgt. Het is een omgeving waar je kind wordt voorbereid om de wereld in te stappen. Wij zorgen met een enthousiast, betrokken en deskundig team dat onze leerlingen alles leren wat ze nodig hebben voor de volgende stap. 

Missie

Wie onze school binnenloopt ziet net als op een 'gewone' basisschool, klaslokalen met een groep kinderen en een medewerker. Een verschil is dat we op de Jenaplanschool Gorkum niet spreken over een 'jaargroep', maar over een stamgroep. Elke stamgroep bestaat uit twee verschillende leeftijdsgroepen kinderen: de jongsten en de oudsten. Zo bevorderen we de samenwerking tussen de kinderen: de oudere kinderen leren nieuwe vaardigheden aan de jongere kinderen, de kleintjes inspireren de grote jongens en meiden met hun verrassende vragen. Jonger en ouder zit naast elkaar in de kring of deelt een tafelgroepje. Elkaar helpen is op onze school dan ook de gewoonste zaak van de wereld.

Elke stamgroep heeft vaste stamgroepleiders en een eigen naam, zoals de Lieveheersbeestjes, de Coole Kikkers en de Paradijsvogels. Zo houdt elke stamgroep een eigen identiteit en vormt de stamgroep de thuisbasis voor het kind op school. Voor bepaalde activiteiten worden stamgroepen gesplitst naar leerjaar. Op andere momenten worden stamgroepen juist samengevoegd. Net wat de kinderen nodig hebben.

Visie

Kinderen hebben behoefte aan beweging, consequente leiding, alleen werken en samen werken. Bijvoorbeeld: na een periode van aandachtig luisteren of stilwerken aan een taak moet een kind zich even kunnen uitleven. En na een half uur spelen in de buitenlucht sluit de ene activiteit beter aan dan de andere. Sommige activiteiten doen we met de hele school samen, zoals het openen en het sluiten van de week. Andere activiteiten zijn individueel, met kleine groepen, met leeftijdsgenootjes of met de stamgroep. Al die activiteiten komen samen in het ritmisch weekplan van de school.

Het ritmisch weekplan is een manier voor kinderen, stamgroepleiders en ouders om de vier basisactiviteiten (spelen, werken, spreken en vieren) op een uitgebalanceerde manier vorm te geven. Voor de kinderen wordt dit vastgelegd in een eigen weektaak. Daarop staat precies wat er die week moet gebeuren: alleen, in groepjes, met je eigen stamgroep of met een andere en met de hele school. Hoe en wanneer ze dat werk uitvoeren, bepalen de kinderen (binnen bepaalde bandbreedtes) zelf. Is een kind snel klaar, dan kan de weektaak worden uitgebreid. Komt een kind steeds tijd te kort, dan maakt de weektaak dit inzichtelijk en kijken we samen met het kind waar aanpassing nodig is.

Werkomgeving

Reflectie op de ontwikkeling van je kind doen wij op verschillende manieren. De meest tastbare instrument hierbij is het portfolio. Deze wordt twee keer per jaar besproken in een portfoliogesprek met de ouder(s)/verzorger(s). In het portfolio worden ook de resultaten van de toetsen verwerkt. De algehele ontwikkeling van elk kind wordt gedocumenteerd in het LeerlingVolgSysteem.

Kenmerkend voor alle instrumenten die wij op school gebruiken, is:

We beoordelen niet alleen de bereikte resultaten, maar kijken ook naar de geboekte vooruitgang en het gevolgde proces.
-Er zijn meerdere feedbackgevers, waaronder het kind zelf.
-Zowel werken als spelen, gesprek en vieren wordt bij de ontwikkeling van het kind betrokken.
-We gebruiken geen rapportcijfers of termen als ‘voldoende en onvoldoende’. Alle feedback is gericht op het positief stimuleren van de kinderen.

Bijzonderheden

voor meer informatie bezoek onze website www.jenaplangorkum.nl

Adresgegevens

Traverse 18
4207 GG Gorinchem
Zuid-Holland, Nederland
Bereken woon-werk afstand

Vacatures van Basisonderwijs Jenaplanschool Gorkum

{"total":0,"sectoren":{},"vakken":{"-1":0},"geplaatstDoor":{"1":0,"2":0},"beschikbaarheid":{"2":0,"1":0,"-1":0},"dienstverband":{"-1":0},"zijInstroom":{"1":0,"2":0,"-1":0},"onderwijsTypen":{"-1":0},"denominaties":{"-1":0},"bevoegdHeden":{"-1":0},"buitenland":{"1":0},"geplaatstOp":{"1":0,"3":0,"7":0,"30":0},"functieSoorten":{},"provincies":{},"onderwijsRegios":{"-1":0}}
0 onderwijsvacatures

Geen vacatures gevonden

We hebben helaas 0 vacatures gevonden voor jouw zoekopdracht. Verwijder of wijzig één of meerdere filters. Of probeer andere functies en trefwoorden te gebruiken.


Componenten