Basisonderwijs Jenaplanschool Gorkum
Basisonderwijs Jenaplanschool Gorinchem
Elke dag met plezier naar school!
Bevlogen leerkrachten. Betrokken ouders. Blije kinderen. Samen maken wij Jenaplanschool Gorkum tot een gezellige, kleinschalige en goede basisschool!
We vinden het belangrijk dat kinderen zich fijn voelen, want dan leren zij het meest. Daarom hebben we oog voor de persoonlijkheid en de behoeften van elk kind. In ons onderwijs staan ontdekkend leren, werken met thema’s en ‘samen’ centraal.
Onze school staat in een groene omgeving in de wijk Wijdschild, centraal in Gorinchem. Op de school staat het unieke kind centraal. Samen leren en groeien is ons motto. De Jenaplanschool is meer dan alleen een plek waar je kennis en vaardigheden aangeleerd krijgt. Het is een omgeving waar je kind wordt voorbereid om de wereld in te stappen. Wij zorgen met een enthousiast, betrokken en deskundig team dat onze leerlingen alles leren wat ze nodig hebben voor de volgende stap.
Missie
Elke stamgroep heeft vaste stamgroepleiders en een eigen naam, zoals de Lieveheersbeestjes, de Coole Kikkers en de Paradijsvogels. Zo houdt elke stamgroep een eigen identiteit en vormt de stamgroep de thuisbasis voor het kind op school. Voor bepaalde activiteiten worden stamgroepen gesplitst naar leerjaar. Op andere momenten worden stamgroepen juist samengevoegd. Net wat de kinderen nodig hebben.
Visie
Het ritmisch weekplan is een manier voor kinderen, stamgroepleiders en ouders om de vier basisactiviteiten (spelen, werken, spreken en vieren) op een uitgebalanceerde manier vorm te geven. Voor de kinderen wordt dit vastgelegd in een eigen weektaak. Daarop staat precies wat er die week moet gebeuren: alleen, in groepjes, met je eigen stamgroep of met een andere en met de hele school. Hoe en wanneer ze dat werk uitvoeren, bepalen de kinderen (binnen bepaalde bandbreedtes) zelf. Is een kind snel klaar, dan kan de weektaak worden uitgebreid. Komt een kind steeds tijd te kort, dan maakt de weektaak dit inzichtelijk en kijken we samen met het kind waar aanpassing nodig is.
Werkomgeving
Reflectie op de ontwikkeling van je kind doen wij op verschillende manieren. De meest tastbare instrument hierbij is het portfolio. Deze wordt twee keer per jaar besproken in een portfoliogesprek met de ouder(s)/verzorger(s). In het portfolio worden ook de resultaten van de toetsen verwerkt. De algehele ontwikkeling van elk kind wordt gedocumenteerd in het LeerlingVolgSysteem.
Kenmerkend voor alle instrumenten die wij op school gebruiken, is:
We beoordelen niet alleen de bereikte resultaten, maar kijken ook naar de geboekte vooruitgang en het gevolgde proces.-Er zijn meerdere feedbackgevers, waaronder het kind zelf.
-Zowel werken als spelen, gesprek en vieren wordt bij de ontwikkeling van het kind betrokken.
-We gebruiken geen rapportcijfers of termen als ‘voldoende en onvoldoende’. Alle feedback is gericht op het positief stimuleren van de kinderen.